Logotyp Stjerneskolan, illustration

Comeniusprojekt

Projektet ”Passport pour l’Europe” est fini!

Under fyra varma och soliga dagar i mars avslutades Stjerneskolans Comeniusprojekt med besöket här i Torsby. Vi fick tillfälle att visa vår skola och vår bygd för elever och lärare från Belgien, Frankrike, Grekland, Italien och Portugal.

Programmet för de fyra dagarna var välfyllt; bl.a. rundtur i skolan, speed dating, fest för Europa med ballonguppsläpp, inspelning av intervjuer, besök i skidtunneln och på skidskyttebanan, mottagning i kommunhuset, guidad tur på Mårbacka, skiddag på Hovfjället med kolbullar till lunch och det hela avslutades med en avskedsmiddag tillsammans med gäster och värdfamiljer.

I de utvärderingar som gjordes efter besöket framgår att våra besökare upplevde vistelsen i Torsby på ett positivt sätt och att de gärna skulle återvända till Sverige.


Elever från Stjerneskolan studerar med Europa som arbetsfält

----------

Belgien, "Passeport pour l'Europe" i Bryssel

Stjerneskolans Comeniusprojekt deltog i slutet av januari i en samling i Belgien.

Torsdag den 23 januari besökte gruppen Europaparlamentet i Bryssel för en föreläsning och en rundtur. På fredagen blev det skolbesök i Poperinge och en presentation av Torsby hos stadens borgmästare.

Annika Wredenberg

----------

MARSALA - Italien

Franskstudier i – Italien!

Comeniusprojektets sex deltagarländer; Portugal, Frankrike, Italien, Grekland, Belgien och Sverige, turas om att vara värdland för sammankomsterna och denna gång var det Italiens tur. Från varje land åker cirka tre elever till värdlandet där man får lära sig hur ungdomar lever i det europeiska samhället. Arbetsspråket är franska.

Efter mer än 10 timmars resa och två mellanlandningar anlände vi i Marsala, på Sicilien, där våra värdfamiljer väntade på oss. Var och en åkte med sin nya familj hem för att bekanta sig med dem. Det var naturligtvis lite läskigt i början att åka med en främmande familj hem och bli deras nya ”familjemedlem” i fem dygn, men ju mer man pratade med dem desto trevligare blev det. Redan i dörröppningen till deras hem märkte man att man hade klivit in en ny kultur; exempelvis tog man inte av sig skorna när man går in i huset och vid middagen åt man var(je) rätt för sig. Båda de här fenomenen var väldigt speciella för oss som är vana vid den svenska kulturen.

Den första kvällen var alla så trötta efter den långa resan att det var bäst att lägga sig tidigt. Nästa dag hade vi dessutom ett stort och krävande program. När det väl var dags att åka till skolan, färdades majoriteten av eleverna i en buss. Denna dag möttes vi på skolgården av skolans ledning, personal och elever, för att sedan bli uppdelade i arbetsgrupper för att jobba med olika grupprojekt; göra affischer, ordkunskap på olika språk och en film. Grupprojekten utgick ifrån en dikt som alla länder skrev tidigare under året och dikten handlade om respekt, tolerans m.m.

Grupprojekten var en intressant aktivitet, eftersom det förde oss närmare våra europeiska grannar. Trots språkförbistringar och kulturskillnader så kände vi samhörighet med varandra och vi lärde oss mycket av våra nya kompisar. Det gjorde också att vi fick lära oss ord på olika språk som hade samma betydelse. På så sätt fick vi se att många ord är ganska lika. Naturligtvis blev vi också mycket bättre på franska, dels för att franska elever är en del av projektet, dels för att franska var kommunikationsspråket.

De kvarstående dagarna av Comeniusprojektet åkte vi runt på västra delen av ön för att lära oss om den sicilianska naturen och kulturen. Rundturen innefattade några muséer, en vingård, ön Mozia och en liten stad uppe i bergen, Erice. På kvällarna åkte eleverna i projektet in till Marsalas centrum för att träffas för att t.ex. dansa, prata med varandra, sjunga och spela spel. Det viktigaste mötesplatsen för ungdomarna i Marsala heter Porta Nuova som är en stor park med fina träd, blommor och konstgräs.

Naturen var väldigt fin och verkligen annorlunda mot den svenska naturen. Eftersom det är ett tropiskt klimat på Sicilien finns det både olivträd och palmer längs vägarna, ungefär som vi har björkar och granar överallt. Det var roligt att se, vi hade aldrig förväntat oss en så stor natur – och kulturskillnad. Det var en alldeles speciell känsla att se att man kan leva på ett annat sätt, och vi ser verkligen fram emot att få se deras reaktion på både den svenska naturen och kulturen när de kommer hit i slutet av mars.

Sverige är sista landet att vara värd för Comeniusprojektet, ”Passeport pour l’Europe”, Sverige är alltså det land som avslutar projektet. Vi tror att det kommer bli väldigt känslosamt att säga hej då till alla nya kompisar, redan på Sicilien blev man tårögd vid avskedet. Men tack vare sociala medier finns det ändå möjlighet att hålla kontakt med dem. 

Text: Michelle och Vera

----------------------


Nu är det dags för den tredje träffen i Stjerneskolans Comeniusprojekt och den här gången möts deltagarna i Lissabon, Portugal. Under de här dagarna kommer eleverna bl.a. att presentera de web-quests som lösts av kamraterna från partnerländerna. För våra svenska representanter handlar det om att på franska berätta om bl.a. Alfred Nobel, Nils Holgersson, ABBA och Stockholm. Eleverna bor hemma hos de portugisiska värdeleverna och besöket varar från 17 — 22 april. Sverige, Torsby och Stjerneskolan representeras den här gången av eleverna Ilse Demes, Andreas Holmgren, Jenny Jonsson och av lärarna Jerker Brorson och Annika Wredenberg.

Från träffen i Portugal i april

Ilse Demes SP12, Andreas Holmgren SP12s, Jenny Jonsson SP12, arbetade under fyra dagar i Lissabon tillsammans med elever från Belgien, Frankrike, Grekland, Italien och Portugal med Comeniusprojektet "Passeport pour l'Europe".
Vill du veta mer om Comeniusprojektet, följ länken nedan.
Länk till projektet>>länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Varje land har ett musikframträdande på träffen. Följ länken för att se svenska bidraget i Portugal. "Les amis suedois"länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster filmat av Caroline Ameloot, Belgien

Comeniusprojekt på Stjerneskolan 2012 - 2014

”Passeport pour l’Europe” – Nu i Portugal

Som ni kanske har läst i tidigare artiklar i Torsby Nu så deltar franskgrupperna på Stjerneskolan i ett Comeniusprojekt. Projektet är ett samarbete mellan sex länder och deltagarna möts tre gånger om året under fem dagar i ett av länderna. Den här gången var det vår, Jenny Jonsson, Andreas Holmgren och Ilse Demes, samt lärarna Jerker Brorson och Annika Wredenbergs tur att åka och nu var mötet i Portugal. För att vara mer noggrann: Huvudstaden Lissabon. Vi fick prova hur det var att gå i en portugisisk skola, bo hos en portugisisk familj samt att besöka Lissabons höjdpunkter inom kultur. En spännande och mycket lärorik resa!

Den 17:e april hoppar vi på flygplanet och när vi landar på Lissabons flygplats några timmar senare står våra värdfamiljer och väntar på oss. Vi kommer bo hos dem de närmsta fem dagarna, alla i var sin familj, förutom lärarna som kommer bo på hotell. Nästa morgon samlas alla i skolan Miguel Torga och vi får möta eleverna från de andra länderna. Dagen inleds med en rundvandring i skolan och senare börjar vi jobba på projektet som vi kommer hålla på med de här fem dagarna: Att samla så många ord och fraser som möjligt från alla deltagande länderna, samt att göra en film om projektet. Det är en rolig blandning av franska och engelska, men för frasernas skull även svenska, portugisiska, grekiska och flamländska. Senare på eftermiddagen åker vi buss till Lissabon och Cascais, där vi besöker kyrkor och palats, med mera det medeltida slottet ’’Castelo São Jorge’’.  Lissabon bjuder på väldigt fina monument, kyrkor och slott, och vi har tur att få besöka en hel del av dem. Men den allra finaste enligt de flesta är ändå ett palats som inte ligger i Lissabon, utan i Sintra. ’’That’s where all the tourists go’’, förklarar en tjej i gruppen, och när vi kommer dit får vi se det med egna ögon. Men det är så otroligt fint. Palatset har många detaljer från romantiken, och det märker man på alla symboler som fanns gömda överallt på- och i palatset. Det är som ett sagoslott, ligger högt upp på ett berg och är målat i klara färger som gör att det verkligen sticker ut.

Skolan ”Escola Secundária Miguel Torga”

Själva skolan var annorlunda jämfört med Stjerneskolan. Runt skolan var det höga staket och man behövde ett speciellt elevkort för att komma in i skolan. Framför fönstren var det ett slags galler och nr man fällde ner det kunde man inte titta ut. Men det konstigaste var ändå toaletterna. För det första var man tvungen att gå till en av de kvinnliga vaktmästarna, som springer runt i en blå rock, med en stor nyckelknippa vid sidan. De fick namnet ”nyckelpigor” och ”blårockar”. Man fick be ’’blårockarna” om toapapper, för det fanns inte på toaletterna. När man går till toaletterna upptäcker man att det inte finns lås på en enda toalett, med tanken i bakhuvudet att det finns 1600 elever på skolan. Man blir lite hemmablind ibland, men efter att vi har varit i den här skolan har vi faktiskt börjat uppskatta Stjerneskolan mer.

Efter fem dagar fyllda av flera kulturella besök, en förmiddag på stranden inklusive bad i Atlanten (i april!!!) och portugisisk mat som består av mycket torsk så är det dags för avslutningskvällen. Först håller alla länder en presentation om sitt land, vilket vi redan har övat in i Sverige. Senare bjuds det på rytmisk gymnastik, parkour med hopprep, sånger och danser. Även vi framför en sång, ’’The Final Countdown’’, det svenska bandet Europes stora hit. Hela gymnastiksalen är med och sjunger, vilket är en underbar känsla. Därefter bjuds vi på middag bestående av mera torsk, innan det var dags för avsked. Vid entrén till skolan skriker, skrattar, sjunger, gråter och kramas alla elever, för att sedan, för sista gången, gå hem till värdfamiljen och sova och förbereda sig för hemresa dagen efter. Vi anländer till Sverige med mer bagage än vad vi åkte med, nämligen nya vänner, nya ord och det viktigaste: många nya erfarenheter!

Text: Ilse Demes, elev samhällsvetenskapsprogrammet, årskurs 2

----------

Frankrike

Den 23 till 28 januari ägde den andra träffen i vårt Comeniusprojekt, "Passeport pour l'Europe" rum. Den här gången möttes deltagarna i södra Frankrike och bl.a tillagades och avsmakades maträtter från de sex deltagande länderna. Nu arbetar vi vidare med nya förberedelser inför resan till Lissabon i april.

----------
Är du intresserad och nyfiken på arbetet och aktiviteterna i Stjerneskolans pågående Comeniusprojekt "Passeport pour l'Europe"? Då ska du använda länken längst upp och göra ett besök på projektets plattform på eTwinning. Använd rubrikerna till vänster på sidan och surfa runt för att titta på en del av det arbete som  har utförts så här långt. Låt dig inte skrämmas av att allt står på franska; det finns en hel del bildmaterial att titta på!

----------

Grekland

Här under är en bild från första träffen i Grekland.
Klicka här länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterför att se filmen från träffen
Klicka härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att se filmen från förberedelser på Stjerneskolan
Torsby kommun | 60. Stjerneskolan | 685 80 Torsby | tfn: 0560-160 00 | fax: 0560-163 26
Vi använder Cookies | Webbplatskarta | Om webbplatsen