• Stjerneskolan
  • 60. Stjerneskolan
  • Besöksadress: Fabriksgatan 3 Torsby

Skidskytte

Inriktningen för skidskytte startade redan 1973 och sedan dess har många elitåkare fostrats på Stjerneskolan. Skidelever i längd och skidskytte har hittills tagit över 70 medaljer vid OS, VM eller JVM.

Skidskytte på Torsby idrottsgymnasium är både riksidrottsgymnasium och nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU)

Träningsmöjligheter

Terrängen runt Torsby är idealisk för skidträning, träningsspår går direkt från skolan ut i den kuperade Valbergsterrängen. Där finns också bl.a. en 5 km lång asfalterad rullskidbana och 6 km elljusspår samt en slalombacken. Tillgången till snö är god eftersom vi dagligen kan utnyttja Torsby Skitunnel. Dessutom ligger Hovfjället, Rabakkoberg och Mattila med lågfjällsterräng och norrlandsklimat inom rimligt avstånd (20-40 km) från Torsby.

Transporterna sker med skolans minibussar. I våra lokaler finns teorisal, omklädningsrum, dusch, torkrum, tvättstuga, skid- och vapenförråd, vallningslokal, styrketräningsrum, skytterum och idrottslärarexpedition.

Med så mycket gemensamma träningar som möjligt försöker vi utvecklas optimalt både som individ och grupp, på tävlingsarenan samt utanför, elever som tränare. Tillsammans strävar vi efter utveckling och skapande av förbättrade möjligheter till framtida framgångar, både för idrottskarriären och framtida yrkesval eller studier.

Allt ligger i direkt anslutning till skolan och lokalerna kan utnyttjas alla dagar under veckan mellan klockan 07.00 och 21.30. Förutsättningarna för bra skolgång i kombination med träning och tävling på elitnivå kan med andra ord inte vara bättre!

Planeringskalender - årsplan 23/24 Pdf, 61.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Vi som jobbar som specialidrottstränare på skidskytte är

RIG & NIU

Tobias Arwidson