• Stjerneskolan

• E-post: marcus.lech@torsby.se
  • Besöksadress: Fabriksgatan 3, Torsby

Gymnasiearbete

Vad är ett gymnasiearbete?

På alla yrkesprogram och högskoleförberedande program inom gymnasieskolan ska eleverna genomföra ett gymnasiearbete. Elever inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå kan också genomföra ett gymnasiearbete.

Gymnasiearbetet är en uppgift om 100 gymnasiepoäng och är tänkt att vara ett kvitto på att eleven är förberedd för högskolestudier eller för arbete inom ett visst yrkesområde. Målen för gymnasiearbetet framgår av programmets examensmål.

Gymnasiearbetet kan genomföras som arbetsplatsförlagt lärande. I så fall ska det ske utöver de obligatoriska 15 veckorna som ska förekomma på gymnasieskolans alla nationella yrkesprogram.

Olika mål för gymnasiearbetet

Målen för gymnasiearbetet skiljer sig åt mellan yrkesprogrammen och de högskoleförberedande programmen. På yrkesprogrammen ska gymnasiearbetet visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. På de högskoleförberedande programmen ska gymnasiearbetet viasa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det område som programmet utbildar för.

Betygssättning

På gymnasiearbetet kan eleven få betyget E eller F, där E betyder godkänt och F icke godkänt. Rektorn ska utse en ansvarig lärare för varje elevs gymnasiearbete. Den ansvarige läraren beslutar om betyg. Innan läraren kan sätta betyg ska en medbedömare med erfarenhet av det kunskaps-/yrkesområde som gymnasiearbetet avser yttra sig.

Om gymnasiearbetet helt eller delvis har genomförts som arbetsplatsförlagt lärande ska handledaren vara medbedömare.