Stjerneskolan - Torsby gymnasium

• E-post: marcus.lech@torsby.se
  • Besöksadress: Fabriksgatan 3, Torsby

Skolstart - dator-CSN-Försäkring

När du börjar studera på Stjerneskolan

Dator och lärplattform

Stjerneskolan utrustar varje elev med en personlig dator. De används flitigt i alla ämnen och alla lärare använder internet både för information och kommunikation.

Innan du får hämta ut din dator ska du skriva på ett kontrakt. Under skoltiden ansvarar du själv för att hålla din dator i bra skick. Om du av någon anledning väljer att avsluta dina studier i förtid ska datorn återlämnas till skolan. Efter fullföljda studier kommer du dock att få behålla din dator.

Alla elever erhåller ett eget konto på skolans nätverk och i anslutning till detta får du en egen epostadress och epostkonto. Eposten fungerar som webbmail och du når den var du än befinner dig i världen. Om du gått i någon skola i Torsby kommun har du ända sedan du började skolan haft samma epostadress och konto. Du behåller ditt konto hela tiden du går på skolan.

Använd aldrig någon privat epostadress i dina kontakter inom skolan. Lärare är inte skyldiga att öppna epost från t.ex. hotmail. En del mail kan tolkas av kommunens säkerhetssystem som spam eller virus och då kan dina meddelanden kastas bort av systemet och når aldrig dina lärare.

I skolarbetet använder vi oss av lärplattformen Schoolsoft och av office 365/Teams. Där kan du som elev hitta lärarens planeringar för dina kurser samt skicka in inlämningsuppgifter. Dessa system är helt webbaserat och du når alla dina uppgifter från valfri plats så länge du har tillgång till en internetuppkoppling. Här hittar du även saker som information från skolan med aktuella händelser på skolan.

Försäkring

När du studerar hos oss är du försäkrad genom en kollektiv olycksfallsförsäkring med Protector Forsikring ASA. Här kan du läsa mer om den försäkringen Öppnas i nytt fönster.

Studiehjälp

När du läser på gymnasiet får du studiehjälp (studiebidrag samt eventuellt inackorderingstillägg och extra tillägg) från CSN till och med vårterminen det år du fyller 20.

Du behöver inte göra någonting utan skolan skickar in att du studerar på gymnasiet. Du kan läsa mer om Studiehjäl på CSNs hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Studiemedel

Om du fyller 20 under din gymnasietid måste du själv söka studiemedel. Det gör du på CSN hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Studiemedel består av bidrag och lån, men det går att söka enbart bidraget. Tänk på att söka i tid, eftersom du bara kan få studiemedel för fyra veckor bakåt i tiden

Innehållsansvarig: Marcus Lech