• Barn- och utbildningskansliet

• Verksamhetschef
  • E-post: jorgen.lundqvist@torsby.se
  • Besöksadress: Fabriksgatan 3, Torsby

SchoolSoft lärplattform för grundskola, gymnasieskola och kulturskola

SchoolSoft

För dig med barn i grundskola, kulturskolan eller gymnasium använder vi lärplattformen SchoolSoft. På den här webbsidan får du som vårdnadshavare mer information om plattformen samt länkar till inloggning och instruktioner.

SchoolSoft Lärplattform

SchoolSoft är en lärplattform för utbildning som gör informationsutbytet mellan personal och vårdnadshavare enkelt, överskådligt och lättillgängligt.

I lärplattformen hittar du information från verksamheten, omdömen, schema med mera. Du kan anmäla frånvaro och göra ledighetsansökan. Som vårdnadshavare kan du också skicka meddelanden till mentor och annan personal.

Du kan nå SchoolSoft lärplattform både vi webb och app.

Instruktioner SchoolSoft

Här hittar du beskrivningar på några av de mest grundläggande funktionerna i SchoolSoft.

Innan du kan använda appen behöver du logga in i SchoolSoft på webben och uppdatera dina kontaktuppgifter. Där kryssar du i en ruta där du godkänner användandet av SchoolSoft app. Detta behöver bara göras en gång, sedan fungerar det att logga in i appen med BankID.

Följ instruktionerna nedan till inloggning på webb och app.

SchoolSoft via webbläsaren - Schoolsoft webb

Loggar du in i SchoolSoft via en webbläsare kommer du åt alla funktioner som finns i systemet. Kom ihåg att uppdatera dina kontaktuppgifter under "Min profil" så att vi har dina senaste kontaktuppgifter. För att logga in använder du BankID. Saknar du BankID skickar du e-post till schoolsoft@torsby.se

Här finner du en manual till Schoolsoft för dig som vårdnadshavare. Pdf, 1.5 MB.

SchoolSoft app

Via appen kommer du åt delar av lärplattformen. Du hittar appen för SchoolSoft lärplattform där du hittar dina vanliga appar.

Bild på appen Schoolsoft

Appen Schoolsoft

Om du vill använda appen måste du först logga in via webben och godkänna användande av appen. Detta gör du under "Min profil".

Instruktioner till SchoolSoft app. Pdf, 340 kB.

Vanliga frågor och svar om SchoolSoft

Hur ska jag göra för att få aviseringar/meddelanden från Schoolsoft?

Under Min profil i SchoolSoft lägger du in din e-post och ditt mobilnummer samt väljer vilken kanal du helst vill ha information skickat till. I mobilen kan du välja att ha push-notiser påslaget så att du ser när ett meddelande skickas till dig i appen.

Varför finns inte all information i appen?

SchoolSoft är ett stort system och är fyllt med många funktioner. Allt går inte att ha med i appen. Appen utvecklas kontinuerligt så se till att alltid uppdatera appen när det kommer nya versioner. Du kan även ta del av information kring SchoolSofts utveckling i appen i "Vad jobbar vi på?".

Kommer jag in till Schoolsofts webbsida via appen?

Ja, du når SchoolSoft webb direkt från appen. Under "Mitt konto" och barnets namn finns en liten ruta med en pil i - den skickar dig vidare till webbversionen av Schoolsoft där du når även de delar av Schoolsoft som inte finns med i appen.

Kommer Dexter och IST lärande att läggas försvinna?

Schoolsoft ersätter flera av skolans kommunikationskanaler och detta betyder att det du som vårdnadshavare tidigare gjorde i Dexter och IST lärande nu ersätts av SchoolSoft.

Kommer skolan skicka ut veckobrev nu?

Det är i slutänden så att var skola kan välja att göra på sitt eget sätt men i och med SchoolSoft finns nu möjligheten för skolpersonalen att skicka ut all typ av information direkt till dig som vårdnadshavare genom SchoolSoft istället. Det betyder att du troligen kommer få veckobrev, information från rektorn och elevhälsopersonal i SchoolSoft appen istället för pappersbrev eller e-mail.

Kan jag kontakta mitt barns lärare via SchoolSoft?

Ja absolut, det är enkelt att via meddelandefunktionen i appen och webben skicka meddelande direkt till personal på skolan. Förhoppningen är att det upplevs enklare och smidigare för alla parter än SMS och e-mail.

Hur kan jag få hjälp eller mer information?

I Schoolsoft finns en hjälpfunktion. Hittar du inte vad du söker fyll i kontakformuläret nedan.

Om SchoolSoft

SchoolSoft ersätter skolans tidigare kommunikationskanaler (Dexter och IST lärande) och samlar därmed flera funktioner på ett ställe.

I SchoolSoft kan du bland annat:

• Läsa och ta del av nyheter, kontaktinformation, veckobrev och annan information från skolan.
  • Se skolans kalender och ditt barns schema.
  • Anmäla frånvaro och se ditt barns närvarorapportering.
  • Ansöka om ledighet (skola)
  • Se ditt barns planeringar, uppgifter, provschema och provresultat
  • Se ämnesmatriser, betyg, omdömen och individuella utvecklingsplaner, (IUP). Beroende på vad skolan beslutar.
  • Den här filmen ger dig som är vårdnadshavaren en överblick om vad SchoolSoft är och hur du kan använda systemet.

Insyn i verksamheten

Schoolsoft är ett system som gör det enkelt att visa mer information ut mot vårdnadshavaren, vilket gör att skolan blir öppnare och mer transparent. Detta medför att vårdnadshavarna får mer insyn i verksamheten och barnets utveckling.

När Schoolsoft är implementerat i alla grundskolor, Stjerneskolan och Kulturskolan kommer vårdnadshavare ha information om alla sina barn samlat på ett ställe.

Det blir också lättare för vårdnadshavaren när barnet byter skola inom kommunen. Dokumentationen följer med barnet genom alla stadier i sin utbildning, ända från förskoleklass upp till gymnasiet. Detta kommer att underlätta för alla berörda parter.

Innehållsansvarig: Jörgen Lundqvist