Mixtrafik införs: Nu kan fler åka med skolbussarna

Gul skolbuss åker på en gata

Foto: Värmlandstrafik, Linn Malmén

Nu kan även allmänheten få åka med skolbussarna. Det är Värmlandstrafik som inför tjänsten "Mixtrafik" även i området Torsby kommun, från och med 6 mars 2024.

Mixtrafik finns sedan tidigare i Grums, Arvika, Kristinehamn, Sunne, Munkfors och Kils kommun.

I området Torsbys kommun blir det möjligt att boka plats på och åka med alla skolbussar från den 6 mars.

Vad är Mixtrafik?

Mixtrafik är Värmlandstrafiks tjänst som låter allmänheten boka plats på och åka med skolbussarna. Genom att öppna upp skolbussarna får fler nytta av trafiken som körs på vardagarna, varje morgon och eftermiddag.

För att åka med, måste man boka sin plats

Platsen på bussen bokas kostnadsfritt via Värmlandstrafiks "Mina sidor" med hjälp av bank-id, där den som bokar kan välja mellan en rad olika stopp längs med vägen. Antalet platser på bussen och turens rutt kommer att skifta något från dag till dag, eftersom det är de skolskjutsberättigade elevernas behov som ligger i grunden.

Så här gör du för att boka en resa

1. Logga in med bank-id på Värmlandstrafiks bokningssida.
  2. Välj resenär. Du kan lägga till flera resenärer som du kan boka en resa åt.
  3. Sök på det närområde du vill resa i. Fyll i vilken hållplats du vill resa från och till, så ser du om det finns en ledig plats på en buss som kör denna sträckan.
  4. Boka en ledig plats. Du får en bekräftelse som du visar upp för föraren i samband med resan.

Om du vill ha mer information

Då vänder du dig till Värmlandstrafik, telefon 0771-32 32 00.

Frågar och svar om tjänsten hittar du på deras hemsida.

Innehållsansvarig: Pär Bergqvist