Nationell filmvecka för barn och unga i Torsby kommun

En ungdom tittar åt sidan mot en annan person.

Torsby kommun deltar i Nationell Filmvecka för barn och unga 19 - 22 mars 2024. Då erbjuds våra barn och unga möjlighet till en riktigt bra filmupplevelse.

Filmveckan är ett samarbete mellan kulturavdelningen, fritidsavdelningen, biografen Stjärnan, förskolan och skolan. Filmerna kommer att visar på olika sätt och olika platser så att alla barn och unga ska få del av en filmupplevelse.

Schema för veckan

Tisdag 19 mars

Filmvisning av kortfilmspaket för förskolan Solbacken, förskolan Snickerboa och förskolan Kvisten på ordinarie bokbusstur.

Onsdag 20 mars

Kl. 09.45 och 12.45 Biograf Stjärnan, Kortfilmspaket - Filmvisning för alla förskolor i Torsby tätort.

Kl. 14.30 Biograf Stjärnan, Coco Farm, öppen visning, rek ålder från 9 år, originalspråk franska, textad på svenska

Torsdag 21 mars

Kl. 16.30 Biograf Stjärnan, Juniors, öppen visning, rek ålder från 11 år, originalspråk franska, textad på svenska.

Kl. 19.00 Biograf Stjärnan, Klassresan, öppen visning, rek. ålder från 15 år, originalspråk bosniska, textad på svenska.

Fredag 22 mars

Filmvisning av kortfilmspaket för förskolan Småfolk, förskolan Lillhem och förskolan Sörgården

Gäller hela veckan

Alla skolor, förskolor och fritidsverksamheter kommer få tillgång till en streamingtjänst och har möjlighet att visa filmerna i klassrum under veckan.

Bokbussen

Med på bokbussen kommer en filmare, Anton. Han har residens vid Torsby bibliotek och kommer att arbeta med en dokumentär om bokbussen. Tillstånd från föräldrar, gdpr-blankett.

Mer om filmerna

Kortfilmspaket för förskolan - Små vänner, stora upptäckter

Fem kortfilmer om totalt 29 minuter för de allra minsta. Här kommer vi få möta filmerna: Vad finns i lådan? Bävern, Sevanik, Solrosen och Blåsfisken. Alla kortfilmerna är animerade och utan tal eller text.

Visas exklusivt för Torsby kommuns förskolor – på Biograf Stjärnan eller på Bokbussen.

Coco farm – en film om en 11 årig entreprenör

Långfilm från 2023. 89 minuter. Regissör: Sébastien Gagné. Talat språk: Franska. Undertexter: Svenska. Ålders rek. 9+ BUFF Distribution

Biograf Stjärnan onsdag 20 mars Klockan 14.00, öppen visning

Max, en driven 11-årig entreprenör, flyttar ut på landet med sin pappa. Cykelverkstaden han drivit i stan får stänga ner. När Max upptäcker alla frigående hönor hos sin kusin Charles föds en ny affärsidé, en idé som kan bli början på något stort.

Juniors

Långfilm. 2023. 95 minuter. Regissör: Hugo Thomas. Talat språk: Franska. Undertexter: Svenska. Ålders rek. 11+ BUFF Distribution.

Biograf Stjärnan torsdag 21 mars Klockan 16.30, öppen visning

Av misstag rakar Patrick av Jordans hår. Jordans nyrakade huvud får hans spelcommunity att tro att han har cancer och små donationer rasslar in på hans konto. När Playstationkonsolen går sönder gör Jordan och Patrick upp en plan för att ha råd med en ny – och i en video vädjar Jordan om donationer till en påhittad cancerbehandling. Lögnen går snabbt överstyr och konsekvenserna blir större än någon kunnat ana.

Innehållsansvarig: Maria Ivansson